Kan vi se några fiskar undrar ett barn. |
På isen så gjorde barnen flera häpnadsväckande upptäckter. Några barn provade att åka kana på isen och började utmana sig själva att komma så långt som möjligt. Då får ett barn idén att om vi borstar bort snön så kan man glida längre. De provar också att åka på olika sätt för att se vilken skillnad det blir, vilket sätt är bäst? Hur ska man glida för att komma längst? Ett annat barn säger att om dem springer fortare så glider de längre. Alla provar, men det är svårt att springa på isen.
Då hörs plötsligt ett konstigt ljud! Vart kommer ljudet ifrån? Är det isen som spricker!? Alla barnen lägger sig ner och lyssnar. De konstaterar att det är isen som låter men den spricker inte. Ett barn tycker att det låter som isen sjunger och vi lyssnar länge på isen, men efter en stund upptäcker barnen att det är kallt i ansiktet. När de ställer sig så är kinderna blöta, vad hände?! Vi provar att trycka händerna mot isen och det var jättekallt och händerna blev alldeles blöta. Vi tittar på isen och där våra händer har varit är det djupa handavtryck kvar. Två barn förklarar att det blir för varmt för isen, vi är så varma och isen är kall.
Hela förmiddagen var vi nere vid isen och när vi börjar promenaden tillbaka till förskolan så blir det många diskussioner och reflektioner om is, värme, vatten, skridskor och hur man blir ett hockeyproffs.
Pojken upptäcker att det går att åka kana på isen. |
Det går inte att åka på snön, då tar det stopp. Pojkarna borstar bort den. |
En flicka visar ett annat sätt att åka på. Vilket sätt är bäst? |
De mindre barnen tittar hur de stora barnen gör och provar att göra likadant. |
Vi måste ta mer fart säger några barn och alla barn backar. |
Men vad är det som låter? Det låter som att isen sjunger. |
Alla blev blöta i ansiktet av att ligga på isen, varför blev det så? |
Vi provar att lägga händerna på isen. Det är jättekallt och sticker lite i händerna. |
Oj händerna blev kvar i isen. Händerna är alldeles blöta och det är spår kvar på isen. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar