En samling helt i barnens regi. Pojken leder samlingen och visar med tavlan och korten vilka barn som är på Nallebo och vilka som inte är här.
De andra barnen är med och stöttar och berättar var korten ska sitta. Genom att helt låta barnen sköta samlingen utvecklar barnen sitt ordförråd, talspråk och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra. En pojke har med sig något som han vill visa och berätta om vilket ger barnen tillfälle att få berätta något för kompisarna som är viktigt för dem. Detta ger barnen en insyn i hur olika vi är som personer och att alla tycker om olika saker. Vi pedagoger strävar efter att ge barnen så mycket utrymme som möjligt och sträva efter att barnen ska vilja ta egna initiativ och känna sig delaktiga i verksamheten.
Var är kompisarna? Hemma eller på Nallebo? |
Först räknar vi de som är här, tycker pojken. Alla barnen hjälps åt att räkna. |
Nu räknar vi hur många kompisar som inte är här. |
Nu kan jag fylla i diagrammet, säger pojken. |
Nu vill jag berätta en sak, säger en annan pojke. Han visar en leksak som han tycker om. |
Han berättar vad det är och beskriver hur den känns och ser ut. Sen får kompisarna också se och känna. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar