onsdag 28 mars 2012

Kanalen Ovalen

Ibland så kan man som vuxen bli helt låst av fascination när barn använder sin fantasi och påhittighet. Den här veckan förvandlades sandlådan till Kanalen Ovalen, ett projekt som började med 4 pojkar och som sen engagerade hela barngruppen.
Vid detta tillfälle står vi som pedagoger helt passiva och bara observerar hur barnen hittar problemlösningar och diskuterar sig fram till lösningar och förbättringar. Förutom att hjälpa till att bära vatten så handleder endast en pedog barnen genom att ställa frågor och på så sätt utmana deras påhittighet och få dem att fundera.

4 pojkar startar projektet. 2 pojkar gräver med grävskoporna
och de andra 2 forslar bort sanden med lastbilarna. Pojkarna med
lastbilarna använder sig av ett speciellt system när de väntar
på sin tur. -Så här gör de som jobbar, förklarar de.


-Sanden måste bort annars rasar den bara ner, förklarar en
av pojkarna. 

-Här ligger den lagom nära ifall vi behöver den igen!

Plasten hämtas men den ligger inte i kanalen som den ska.
då hoppar en av pojkarna ner och går runt i kanalen.
- För o jämna te´t! säger han bestämt.

Nu ska vattnet hällas i? Pojken får frågan hur många hinkar
vatten han tror behövs. - Det får man la se. En är lagom att börja me´.

-I Göta Kanal är det alltid båtar! Jag lägger i en som får heta
rödis, berättar pojken.

Vattnet rinner fel. Vi måste gräva mer bestämmer barnen. 3
flickor och en pojke hugger tag i spadarna och börjar gräva.

Pojken som varit den största drivkraften bakom projektet
föreslår att kanalen ska heta Ovalen.
-För den har form som en oval. O ett tennisrack.
-Det rimmar ju också, Kanalen Ovalen.

Ibland ska vi vuxna bara se och lära av barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar