Vid detta tillfälle står vi som pedagoger helt passiva och bara observerar hur barnen hittar problemlösningar och diskuterar sig fram till lösningar och förbättringar. Förutom att hjälpa till att bära vatten så handleder endast en pedog barnen genom att ställa frågor och på så sätt utmana deras påhittighet och få dem att fundera.
-Sanden måste bort annars rasar den bara ner, förklarar en
av pojkarna.
|
-Här ligger den lagom nära ifall vi behöver den igen! |
Plasten hämtas men den ligger inte i kanalen som den ska. då hoppar en av pojkarna ner och går runt i kanalen. - För o jämna te´t! säger han bestämt. |
Nu ska vattnet hällas i? Pojken får frågan hur många hinkar vatten han tror behövs. - Det får man la se. En är lagom att börja me´. |
-I Göta Kanal är det alltid båtar! Jag lägger i en som får heta
rödis, berättar pojken.
|
Vattnet rinner fel. Vi måste gräva mer bestämmer barnen. 3 flickor och en pojke hugger tag i spadarna och börjar gräva. |
Pojken som varit den största drivkraften bakom projektet
föreslår att kanalen ska heta Ovalen.
-För den har form som en oval. O ett tennisrack.
-Det rimmar ju också, Kanalen Ovalen.
|
Ibland ska vi vuxna bara se och lära av barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar